Itali terus mempamerkan aksi cemerlang dan ia diteruskan dalam aksi pembukaan Euro 2020 dan menambah teori bahawa mereka adalah pencabar trofi yang serius dengan kemenangan 3-0 ke atas Turki, awal pagi tadi.

Jaringan sendiri Merih Demiral diikuti gol daripada Ciro Immobile dan Lorenzo Insigne, dan tidak dibolosi bermakna Itali kini tidak ditembusi selama 875 minit.



Dengan menggunakan data Opta, kami melihat kemenangan terbesar yang dicapai dalam sebarang pertandingan pembukaan dalam sejarah Kejuaraan Eropah.


Turki 0 Itali 3: Tiga dan mudah buat Azzurri

Itali sudah terbiasa memulakan kejohanan dengan baik - walaupun pertama mereka yang layak, mereka masih lagi dibayangi kegagalan layak ke Piala Dunia 2018. Mereka mengatasi England dalam aksi pembukaan Piala Dunia 2014, mengalahkan Belgium dalam Euro 2016, dan menunjukkan kejayaan mereka kembali di sini.

Kemenangan 3-0 ini memberi mereka margin kemenangan terbesar dalam pertandingan pembukaan di Kejuaraan Eropah, tetapi mungkin kemenangan besar itu tidak seharusnya mengejutkan memandangkan Turki adalah permulaan yang terkenal perlahan. Mereka telah kehilangan pertandingan pembukaan mereka di tujuh penampilan mereka di kejohanan besar (Piala Dunia dan Kejuaraan Eropah) - satu-satunya negara yang bermain di lebih dari tiga kejohanan seperti itu dan tidak pernah mengelakkan kekalahan di peringkat pertama.

Apa yang diceritakannya mengenai Itali yang dilahirkan semula ini? Nah, rekod tanpa kalah mereka sekarang kini dilanjutkan kepada 28 perlawanan(M23 S5), dan Azzurri hanya sekali menikmati larian yang lebih lama, 30 tanpa kekalahan antara November 1935 dan Julai 1939. Ketua jurulatih, Roberto Mancini, telah melakukan magis sejak memimpin pada tahun 2018, dan mereka sekarang tidak dibolosi dalam 875 minit sementara mengekalkan kedudukan bersih dalam sembilan perlawanan berturut-turut, rentak terbaik mereka sejak 10 berturut-turut antara November 1989 dan Jun 1990 - bulan mereka menuju ke Italia 90.

Demiral memiliki tempat yang tidak diingini dalam sejarah, mencetak gol pertama sendiri ke kejohanan Kejuaraan Eropah, dan semestinya tidak mengejutkan untuk melihat Immobile mencetak jaringan, memandangkan sejak bergabung dengan Lazio pada tahun 2016, penyerang itu telah menjaringkan 92 gol dalam 118 penampilan di Stadio Olimpico untuk kelab dan negara.

Akhirnya, ia adalah malam untuk dinikmati Giorgio Chiellini, sebagai kapten menjadi pemain luar tertua untuk memulakan perlawanan untuk Itali dalam kejohanan utama. Berusia 36 tahun dan 301 hari, dia mengatasi catatan sebelumnya yang direkodkan oleh Fabio Cannavaro selama 36 tahun dan 284 hari, ketika menentang Slovakia dalam Piala Dunia 2010.

Chiellini adalah rakan bek tengah Cannavaro pada hari itu 11 tahun yang lalu, satu titik rendah bagi Itali ketika kekalahan 3-2 menyaksikan mereka tersingkir daripada kejohanan.

Dengan permulaan Itali yang kuat di sini, Chiellini akan ingin memperbanyakkan rekodnya yang baru diwarisi selama beberapa minggu ke depan.