Christian Eriksen berkata dia berasa 'baik' selepas pegawai perubatan menyelamatkan nyawanya ketika rebah dalam perlawanan Denmark bertemu Finland bagi saingan Euro 2020.

Pemain tengah Inter, Eriksen, diberikan bantuan pernafasan kecemasan (CPR) di atas padang dalam separuh masa pertama di Copenhagen selepas tumbang ketika perlawanan sedang berlangsung.

Rakan senegaranya, Kasper Schmeichel, melaporkan semalam bahawa Eriksen sudah 'senyum dan ketawa' di hospital, sementara doktor pasukan, Morten Boesen, mengesahkan pemain berusia 29 tahun itu mengalami serangan jantung.

Boesen berkata Eriksen 'sudah tiada' sebelum pegawai perubatan berusaha untuk membantu Eriksen bangkit semula.

Kini Eriksen telah memuat naik gambar pertamanya dalam hospital sambil tersenyum.


Dia menulis mesej yang dimuat naik ke laman Twitter Persekutuan Bolasepak Denmark (DBU), "Hai semua. Terima kasih banyak atas ucapan dan mesej manis dan menakjubkan dari seluruh dunia. Ini sangat bermakna bagi saya dan keluarga saya.

"Saya dalam keadaan baik. Saya masih lagi menjalani beberapa ujian di hospital, tetapi sudah berasa baik. Sekarang saya akan memberikan sokongan kepada pasukan Denmark dalam perlawanan berikutnya.

"Bermain untuk seluruh Denmark. Dari Christian."

DBU semalam untuk menyatakan Eriksen kini dalam keadaan yang baik dan stabil.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh ejennya, juga dikeluarkan semalam, bekas pemain tengah Ajax dan Tottenham, Eriksen mengucapkan terima kasih kepada mereka yang membantunya dan berjanji untuk mencari punca dan sebab bagaimana serangan jantung itu berlaku.

Kapten Denmark, Simon Kjaer, dipuji secara meluas kerana menghentikan Eriksen daripada menelan lidahnya dan meletakkan rakan sepasukannya itu dalam kedudukan pemulihan.

UEFA pada mulanya menangguhkan perlawanan, tetapi dipersetujui bahawa perlawanan akan disambung dengan kemenangan memihak Finland 1-0.