Pelumba Jepun, Yuki Ito, daripada pasukan Yamaha Racing Team ASEAN muncul juara buat julung kalinya dalam Kejuaraan Motosikal Asia (ARRC) di sebalik tumpuan terarah kepada pelumba Jerman, Markus Reiterberger, dalam perlumbaan satu pusingan pertama di Litar Antarabangsa Sepang (SIC) hari ini.

Ito menggunakan kesempatan untuk memintas Reiterberger yang bermula di petak utama pada awal perlumbaan dan memastikan penguasaan itu berterusan.

Walaupun sempat memberi cabaran, namun dua pelumba Thailand, Apiwath Wongthananon dan Anupab Sarmoon, terpaksa berpuas hati dengan melengkapkan kedudukan podium..

Reiterberger pula terpaksa akur menamatkan perlumbaan di kedudukan keempat manakala sandaran negara yang juga juara keseluruhan musim lalu, Azlan Shah Kamaruzaman, sekadar tamat di tempat keenam.





Dua lagi pelumba negara, Farid Badrul dan Ahmad Daniel Haikal, tamat di ketujuh dan kelapan.

Sementara itu, pelumba negara mendominasi perlumbaan supersports 600cc dengan Azroy Hakeem Anuar yang mewakili pasukan Boon Siew Honda Racing terpantas apabila mencatat 21 minit 53.229 saat untuk mengatasi Ahmad Afif Amran dan Ibrahim Norrodin yang melengkapkan kedudukan podium.

Rakan sepasukan Azroy, Helmi Azman, pula menamatkan saingan di tempat keempat manakala Adam Norrodin dan Nazirul Izzat Bahaudin menduduki tempat ketujuh dan 10.

Seorang lagi pelumba negara, Ramdan Rosli, bagaimanapun gagal menamatkan perlumbaan.