Roger Federer menundukkan David Goffin untuk meraih gelaran juara Terbuka Halle buat kali ke-10, malam tadi.

Pemain itu tidak pernah memenangi sesuatu kejohanan itu lebih daripada sembilan kali sebelum merakam kemenangan 7-6 (7-2), 6-1 ke atas pemain bukan pilihan dari Belgium itu.

Juara 20 Grand Slam tersebut dipaksa untuk bekerja keras dalam aksi sengit set pertama di Jerman itu tetapi mendominasi set kedua untuk meraih gelaran jelajah ke-102 manakala Goffin mula tidak berdaya menghalangnya.

Servis Federer tidak begitu menjadi dalam set pembukaan sebelum unggul dalam aksi final Terbuka Halle ke-13nya itu, seminggu sebelum turun memburu kejayaan kesembilan dalam Terbuka Wimbledon.

Pemain kelahiran Switzerland itu menganggap permainannya berjalan dengan lancar sejurus mengatasi Pierre-Hugues Herbert di peringkat separuh akhir, dengan Goffin hanya dibenarkan melakukan satu mata break dalam set pertama.

Federer menyempurnakan servisnya dalam set kelima untuk mengetuai permainan 3-2 dan sejak itu, dia tidak pernah melepaskan servisnya, termasuk melakukan ace kelima.

Pemain nombor tiga dunia itu terus memberikan pukulan bertenaga ketika berdepan pemain di tangga ke-33 itu dalam set kedua sementara Goffin berdepan masalah servis.

Goffin melakukan lima kesilapan servis berganda dalam set kedua dan hanya memenangi 56 peratus mata dalam servis pertamanya sehingga mendorongnya melemparkan raketnya yang patah dalam set pertama.

Ketajaman Federer memastikan kemenangannya dalam empat perlawanan berturut-turut, sekali gus menjulang trofi berkenaan buat sekian kalinya.