Roger Federer mentertawakan gelagat Nick Kyrgios yang meniru gayanya melakukan servis dalam aksi pusingan ketiga Terbuka Amerika Syarikat (AS), hari ini.

Selepas menawan set pertama yang menyaksikan dia terpaksa menyelamatkan empat mata akhir, Federer menerapkan permainan klinikal yang meruntuhkan semangat lawan dalam kemenangan 6-4, 6-1, 7-5 dan meneruskan usaha untuk meraih gelaran grand slam ke-21.

Banyak permainan rali yang menghiburkan dalam set ketiga apabila Kyrgios mengamalkan pendekatan yang sangat menarik tetapi sia-sia.

Namun, pemain Australia berkenaan mencuri tumpuan pada awal permainan apabila dia meniru gaya servis Federer dan Rafael Nadal.

Ditanya mengenai hal itu dalam sidang berita selepas perlawanan, Federer tersenyum sambil berkata: "Kami semua telah ditiru.

"Saya mengesannya dengan serta-merta ... dan saya pernah melihatnya beberapa kali melakukannya sejak beberapa bulan kebelakangan ini.

"Dia meniru servis saya dan kadang-kadang ia memberi kesan yang hebat, saya sangat gembira untuk menyaksikannya. Tidak, saya bergurau.

"Ini menyeronokkan. Lihatlah, saya mengambilnya seperti biasa. Di Stuttgart atau di tempat lain, ketika dia sedang memanaskan badan dengan saya, dia hanya membalas servis saya, saya tahu ia bertujuan untuk memanaskan bahu. Sama ada menerusi teknik mereka sendiri atau tidak, orang lain mungkin menggunakannya dengan cara berbeza."

Terdapat beberapa detik santai dalam sidang media bersama Federer, terutama ketika seorang wartawan bertanya: "Anda membuat pukulan rejaman yang hebat di Itali tahun lalu kepada (Andy) Roddick, saya membayangkan anda mengingatinya?"

"Di Basel," jawab Federer dengan senyuman. "Saya masih ingat, bukan di Itali, saya boleh sahkan."

Wartawan yang malu itu meminta maaf sambil yang lain ketawa di dalam bilik sehingga mendorong Federer untuk menjawab: "Tiada masalah, saya sudah biasa dengan Switzerland, jadi itu semua dalam keadaan baik."