Serena Williams memberikan amaran kepada pesaingnya bahawa "ini adalah permulaan" selepas mara ke final Terbuka AS di New York.

Williams kini hanya memerlukan satu lagi kemenangan di Gelanggang Margaret untuk merekodkan kemenangan grand slam ke-24, dengan menewaskan Anastasija Sevastova 6-3, 6-0 dalam separuh akhir di Flushing Meadows.

Pada tahun lalu, Williams mengalami komplikasi ketika melahirkan anak pertamanya, dia kembali bangkit dan berada pada tahap terbaik dan bakal berdepan Naomi Osaka yang menewaskan Madison Keys [dalam separuh akhir 6-2, 6-4] di final.

Pemain veteran Amerika Syarikat itu tewas dalam separuh akhir pada edisi 2015 dan 2016, tetapi dia berpeluang untuk merangkul gelaran ketujuh di Stadium Arthur Ashe.

"Sejujurnya, saya sangat gembira kerana kembali beraksi di final," katanya.

"Setahun lalu, saya bertarung dengan nyawa selepas melahirkan bayinya. Setiap kali saya turun ke gelanggang, saya berasa seperti sudah memenangi sesuatu.

"Untuk kembali berada pada tahap ini dalam tempoh singkat. Saya sudah bersedia menghadapi saingan untuk tahun ini dan akan datang. Ia hanyalah permulaan."