Hafizh Syahrin Abdullah menjadi topik sensasi apabila secara rasminya diumumkan sebagai pelumba bagi pasukan Monster Yamaha Tech 3, sekali gus memahat nama selaku pelumba Malaysia dan Asia Tenggara pertama yang beraksi dalam kelas MotoGP di pentas Kejuaraan Grand Prix Motosikal Dunia.

Memulakan aksi profesional secara kompetitif seawal usia 13 tahun dalam perlumbaan satu pengeluar yang dijalankan oleh Yamaha, pelumba berusia 24 tahun itu terus membuktikan keupayaan luar biasa apabila mendominasi perlumbaan tempatan dan antarabangsa.

Bersama pasukan Raceline kendalian Barry Leong, Hafizh kemudian mencatat nama sebagai juara keseluruhan termuda bagi siri kelas Novis dan CP130 dalam Cub Prix, diikuti pelbagai kejayaan di peringkat antarabangsa seperti Kejuaraan Motosikal Asia, Australia dan Sepanyol sebelum melangkah ke pentas MotoGP.

Pencapaian Hafizh selama 10 tahun sejak pembabitan secara profesional dalam arena permotoran negara sehingga ke hari ini merupakan antara contoh tidak ada jalan pintas untuk berjaya.

Proses membangunkan seseorang atlet memerlukan masa dan sokongan pelbagai pihak dan tidak boleh dicapai dalam sekelip mata, dengan perjalanan karier Hafizh dibantu sokongan Program Pembangunan Bakat Petronas.

Seluruh komuniti Cub Prix mengucapkan tahniah di atas pencapaian yang sangat membanggakan ini, sekali gus membuktikan program pembangunan sukan permotoran negara berada di landasan tepat dan tidak ketandusan bakat-bakat yang mampu mengharumkan nama negara.

Tidak lupa juga kepada Zulfahmi Khairuddin yang dipilih menggantikan Hafizh Syahrin dalam kelas Moto2 dan juga Khairul Idham Pawi (Moto2) serta Adam Norrodin di dalam saingan Moto3.