Menjelang Kejohanan Motosikal Asia (ARRC) 2018 yang membuka tirai bulan depan, pelumba TKKR Racing, Mohd Muzzakir Mohamad, tidak berasa kerdil meskipun bakal membuat kemunculan sulung dalam kelas perdana Supersports 600cc yang menghimpunkan ramai pelumba terbaik Asia.

Kancah Supersport 600cc menyaksikan saingan sengit antara jagoan Asia seperti juara bertahan, Azlan Shah Kamaruzaman, Zaqhwan Zaidi, Decha Kraisart dan Yuki Ito.

Bersandarkan pengalaman empat tahun beraksi dalam kelas Asia Production 250cc dan Underbone 150cc, ia bekalan berguna buat Muzakkir menjadi pesaing dalam kelas tertinggi ARRC itu.

Muzakkir bakal digandingkan dengan seorang lagi pelumba berpengalaman, Amirul Hafiq Azmi, yang pernah beraksi dalam Moto3, tiga tahun lalu.

"Saya selalu bertanyakan diri sendiri, adakah saya sudah bersedia menghadapi cabaran ini, adakah persiapan mencukupi? Alhamdulillah saya melihat kami menuju ke arah positif.

"Pasukan membimbing dan menyediakan keperluan lengkap buat saya mengadakan latihan.

"Saya sudah bersedia untuk kejohanan ini," katanya.

Muzakkir akan ke Litar Chang Buriram, Thailand, bagi sesi pra-musim pada 27 Februari ini sambil meletakkan sasaran realistik untuk meraih sebanyak mungkin mata dalam musim pengenalannya.

"Sudah pasti saya mahukan permulaan yang baik.

"Ramai mata yang sedang memerhati kami, apatah lagi kami merupakan satu-satunya pasukan persendirian dari Malaysia yang beraksi dalam 600cc.

"TKKR Racing mengharapkan sesuatu daripada pelumba. Kami harap semua tenaga kerja pasukan mampu memberikan yang terbaik," katanya lagi.