Berakhirlah sudah Sukan Para ASEAN Kuala Lumpur 2017 dengan menyaksikan Malaysia dinobatkan sebagai naib juara keseluruhan dengan 90 pingat emas, 85 perak dan 83 gangsa.

Di sebalik ketidakupayaan menepati sasaran 103 emas dan mengejar gelaran juara keseluruhan, ia tetap satu pencapaian membanggakan daripada atlet-atlet para negara yang akur kepada Indonesia dengan perolehan 126-75-50 kesudahannya.

Upacara penutup yang gilang-gemilang di Stadium Nasional, Bukit Jalil malam ini menandakan tanda penghargaan buat semua atlet para dari 11 negara yang telah beraksi sepanjang temasya kali ke-9 ini yang bertemakan 'Bangkit Bersama'.

Upacara dimulakan dengan mempersembahkan bendera 11 negara peserta bersama-sama bendera Persekutuan Sukan Para ASEAN (APSF) sebelum kemasukan barisan atlet para ASEAN yang didahului maskot rasmi Kuala Lumpur 2017, Rimau.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, secara rasmi mengumumkan penutupan temasya selama seminggu ini.

"Saya dengan ini mengisytiharkan Sukan Para ASEAN Ke-9 Kuala Lumpur 2017 ditutup," kata Zahid.

Dan saat yang ditunggu-tunggu pastinya penyerahan bendera daripada Presiden Majlis Paralimpik Malaysia (MPM), SM Nasaruddin SM Nasimuddin, kepada Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin, untuk diserahkan kepada Presiden Jawatankuasa Paralimpik Filipina, Michael Barredo, menandakan dua tahun lagi, kita akan menyaksikan atlet negara berentap di Manila.

Suasana bertukar sepi seketika apabila obor temasya Para KL2017 dipadamkan sebagai tanda berakhirnya temasya kali ini buat lebih 1,421 atlet dan pegawai yang terlibat dalam 368 acara meliputi 16 kategori sukan.

Acara malam ini dimeriahkan dengan lagu-lagu, persembahan kebudayaan dan penampilan khas penyanyi kelahiran Malaysia yang mencipta nama di peringkat antarabangsa, Yuna, yang menambahkan lagi seri upacara penutup.

Upacara penutup disudahi dengan persembahan bunga api yang menyaksikan seluruh stadium dihiasi cahaya berwarna-warni.

Jumpa lagi di Manila 2019.