Roger Federer muncul pemenang dalam perlawanan sengit dengan Jo-Wilfried Tsonga untuk melangkah ke suku akhir Terbuka Halle, semalam.

Pilihan utama, Federer, juara sembilan kali kejohanan gelanggang rumput di Jerman itu, berhempas-pulas untuk merakamkan kemenangan 7-6 (7-5), 4-6, 7-5.

Tsonga memenangi dua perlawanan sebelum ini berdepan Federer -- yang terbaru hadir dalam saingan di Monte Carl,o tiga tahun lalu -- sekali lagi menghadirkan ancaman sebelum tersingkir dalam pusingan kedua.

Pemain kelahiran Perancis, Tsonga, menerima tiket wildcard ke kejohanan itu dan Federer mempamerkan persembahan berkualiti tetapi juara grand slam 20 kali itu muncul pemenang.

Tsonga bangkit daripada ketinggalan 3-1 untuk membawa perlawanan ke set penentuan tetapi Federer merampas satu-satunya permainan dalam set ketiga untuk memastikan dia berdepan Roberto Bautista Agut dalam suku akhir.

Alexander Zverev mara dengan kemenangan 6-3, 7-5 menyingkrikan Steve Johnson dan bakal berdepan David Goffin.

Pilihan kedua itu menarik diri daripada saingan beregu ekoran kecederan lutut tetapi berjaya lolos ke suku akhir buat kali kelima musim ini.