Meskipun muncul juara keseluruhan Sukan Malaysia (Sukma) 2018, chef-de-mission Terengganu, Samion Salleh, memberi jaminan persiapan Terengganu untuk edisi 2020 di Johor tetap bermula awal.

Menurutnya, Majlis Sukan Negeri Terengganu (MSNT) sentiasa melakukan persiapan awal menghadapi Sukma, termasuk edisi tahun ini di Perak.

Terengganu turut berwaspada dengan kontinjen negeri lain seperti Wilayah Persekutuan dan Selangor yang mampu mencabar mereka di Johor nanti.

"Kami mengambil pendekatan untuk mencungkil bakat ketika atlet dalam usia muda. Secara tidak langsung, mereka dapat meraih pengalaman yang banyak serta menyertai saingan Sukma dalam beberapa edisi," kata Samion.

Sementara itu, Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN), Datuk Ahmad Shapawi Ismail, berpuas hati dengan pencapaian atlet di bawah program Kita Juara yang beraksi dalam temasya kali ini.

Beliau turut menyambut baik prestasi Sabah dan Sarawak dalam beberapa sukan yang sebelum ini hanya dikuasai beberapa negeri tertentu.

"Saingan yang dipamerkan oleh kontinjen Sabah dan Sarawak kali ini amat baik dan ia adalah persaingan sihat bagi memilih atlet-atlet yang berkualiti," katanya.