Sukan wushu menutup tirai bagi saingan Sukan Malaysia (Sukma) Perak kali ini dengan kontinjen Melaka dinobatkan sebagai juara keseluruhan setelah mengaut tujuh emas daripada 23 acara yang dipertandingkan, dengan habuan RM5,000 menanti setiap pemenang pingat emas.

Dua tahun lalu di Sarawak, skuad wushu Melaka meraih enam pingat dan untuk edisi kali ini di Perak, mereka pada awalnya sekadar meletakkan sasaran selamat, lima emas, namun barisan atletnya berjaya menuai lebih daripada sasaran yang ditetapkan.

Melaka mempertaruhkan 12 atlet wushu untuk Sukma kali ini, dengan empat daripada mereka adalah muka baru yang tiada pengalaman beraksi di pentas kompetitif.

Lebih manis, habuan sebanyak RM5,000 seorang dijanjikan atas kejayaan membawa pingat emas buat kontinjen Melaka.

"Di Sarawak, Melaka meraih enam pingat emas. Bagi edisi kali ini, kami mengutamakan pendedahan kepada ramai atlet baru," kata pengurus pasukan wushu Melaka, Yong Khien Chien.

Paling mencuri tumpuan adalah atlet muda berusia 15 tahun, Si Shin Peng, yang berjaya meraih satu emas dan satu perak hingga disifatkan sebagai muka baru sukan wushu negara.

Shin Peng yang mengidolakan jaguh dunia, Wong Weng Son, berharap dapat diserap menjadi atlet utama negara satu hari nanti dan kejayaan yang dilakar di Perak dianggap sebagai tonik motivasi untuk dia terus meningkatkan persembahannya.

"Saya perlu meningkatkan lagi mutu persembahan dalam latihan. Saya meletakkan sasaran untuk beraksi dalam Sukan SEA, Sukan Asia dan kejohanan bertaraf antarabangsa," kata Shin Peng.