Pendedahan Nadi Arena mengenai 56 peratus atlet negara masih naif tentang isu doping mencetuskan reaksi segera daripada pemegang taruh sukan negara.

Kejutan itu mendorong Majlis Sukan Negara (MSN) dan Majlis Olimpik Malaysia (MOM) untuk mengakui sudah tiba masanya tindakan drastik dilakukan demi memastikan pengurangan kes doping tahun ini.

Antara tindakan yang sedia diambil mereka ialah memaksa persatuan sukan kebangsaan lebih bertanggungjawab terhadap atlet mereka dengan langkah pemotongan bajet tahunan jika wujud kes doping dalam persatuan berkenaan.

Jika langkah drastik itu tidak diambil, ia dikhuatiri akan menjadikan statistik kes doping musim 2019 sebagai yang terburuk dalam sejarah sukan negara.

"Persatuan sukan tersebut boleh dikenakan tindakan dengan mengurangkan perbelanjaan mereka dan menyekat program-program tertentu.

"Ia sebagai usaha untuk memastikan penggiat sukan yang bernaung di bawah persatuan sukan tersebut akan mengambil tanggungjawab berkenaan.

"Secara tidak langsung, semua pihak akan menjadi lebih bertanggungjawab," kata Ketua Pengarah MSN, Datuk Ahmad Shapawi Ismail.

"Kami perlu memandang serius perkara itu.

"Sudah sampai masanya untuk kesemua persatuan sukan kebangsaan mempunyai satu jawatankuasa tetap yang akan melaksanakan proses pendidikan dan kesedaran kepada atlet.

"Mereka juga perlu sentiasa peka terhadap perkembangan-perkembangan terbaru terhadap ketetapan yang dikeluarkan Agensi Anti-doping Dunia (WADA) dan Agensi Anti-doping Malaysia (Adamas).

"Kami perlu memiliki modul-modul tertentu untuk memperketatkan proses anti-doping," kata Presiden MOM, Datuk Seri Norza Zakaria.

Sejak 2009, purata 10 kes positif doping dicatatkan setiap tahun.

Pendedahan Nadi Arena membuktikan betapa majoriti atlet negara masih naif tentang isu doping dan harus memaksa pemegang taruh sukan negara untuk bertindak segera.

Berdasarkan rekod, Adamas hanya mengadakan 26 program kesedaran sepanjang tahun lalu.

Jumlah itu terlalu sedikit jika dipecahkan kepada 14 negeri seluruh negara dengan alasan utama yang diberikan sentiasa menjurus kepada masalah dana dan kekurangan kakitangan.

Namun, Adamas mempunyai pilihan lain untuk memastikan usaha mendidik atlet daripada akar umbi dapat dilaksanakan dengan lebih berkesan.

"Mengapa tidak jika kita bermula pada tahun ini.

"Pihak persatuan negeri perlu melakukan ujian dan akan dibantu Adamas.

"Dalam Sukan Malaysia (Sukma) tahun lalu, kami bekerjasama dengan beberapa persatuan sukan dan untuk tahun-tahun mendatang ini, mungkin kami boleh bekerjasama dengan persatuan-persatuan negeri pula.

"Mereka perlu menjalankan ujian sendiri dan kami sedia membantu mereka," kata Penolong Pengarah Adamas, Nishel Kumar.

Kesimpulannya, risiko kes positif doping kini amat ketara gara-gara majoriti atlet negara yang terbukti naif mengenai bahaya penggunaan bahan terlarang.

Sikap lebih bertanggungjawab persatuan sukan kebangsaan dituntut ketika Adamas sendiri tidak boleh menjadikan alasan tiada wang dan tidak cukup kakitangan sebagai penghalang untuk mereka berfungsi dengan lebih efektif.

Semua itu perlu dilakukan atau ledakan bom jangka akan menjadikan tahun 2019 sebagai tahun dengan rekod kes positif doping tertinggi dalam sejarah.