Pengarah Agensi Anti-Doping Malaysia (ADAMAS), Datuk Dr Ramlan Abd Aziz, meminta Persatuan Angkat Berat Malaysia (PABM) membuat pengumuman mengenai kes doping seorang atlet Sukan Komanwel 2018 walaupun ia menjejaskan pesta kejayaan mereka dalam temasya itu.

Malaysian berdepan satu lagi isu doping apabila terdapat atlet yang beraksi di Gold Coast disahkan positif menggunakan bahan terlarang.

Dr Ramlan menuntut PABM untuk berani tampil dengan kenyataan rasmi bagi menyelesaikan kemelut terbaru itu.

"Saya tidak berasakan ujian doping (perlu) terhadap sukan yang memiliki rekod kosong dengan masalah ini," katanya.

"Kami akan membuat ujian yang lebih kerap dan intensif terhadap pihak persatuan, atlet dan jurulatih yang berkenaan untuk membuktikan kepada semua pihak bahawa mereka menghormati konsep sukan prestasi tinggi."

Buat masa ini, jenis bahan terlarang tersebut masih belum didedahkan tetapi ia tergolong dalam kategori satu.

Sementara itu, Pemangku Setiausaha PABM, Abu Hanapah Ismail, meminta semua pihak dapat bersabar kerana satu mesyuarat bakal dijalankan dan pengumuman rasmi akan dibuat berhubung kes berkenaan akan diumumkan dalam masa terdekat.

"Saya baru menerima maklumat tetapi masih belum boleh mengeluarkan sebarang kenyataan. Kemungkinan esok saya akan memberi maklumat lanjut.

"Setakat ini, segala yang diperkatakan tanpa surat rasmi, jadi saya khuatir ia akan menjadi perkara yang tidak diingini," ujar Hanapah.