Beberapa wakil persatuan sukan kebangsaan menyambut baik usaha Institut Sukan Negara (ISN) yang buat julung kalinya mengadakan pertemuan dengan mereka hari ini.

Selain dapat bertukar pandangan dengan lebih mudah, mereka juga dapat melihat sendiri kemudahan dan kepakaran yang dimiliki ISN dalam membantu mempersiapkan atlet negara.

"Kami dapat mengetahui lebih lanjut apa yang ISN boleh tawarkan kepada persatuan, khususnya daripada segi sains sukan, perubatan sukan dan biomekanik," ujar Setiausaha Agung, Persatuan Memanah Kebangsaan Malaysia (NAAM), Datuk Abd Hamid Hassan.

Pemangku Setiausaha Agung, Persatuan Angkat Berat Malaysia, Abu Hanapah Ismail, pula berkata: "Ini satu permulaan yang baik tetapi buat sukan angkat berat, kami telah menggunakan segala kemudahan yang ada di ISN.

"Bagi persatuan-persatuan lain, mereka harus mengambil kesempatan untuk menggunakan kemudahan yang ditawarkan."

Turut positif, Setiausaha Agung, Persatuan Mendayung Malaysia, Hasnul Aizam Bakin, yang menganggapnya bakal memberi manfaat besar.

""Ini langkah yang baik.

"Sebelum ini kami tercari-cari ke mana untuk diajukan jika ada masalah berkaitan keupayaan dan kecederaan atlet," katanya.