Bantuan yang dihulurkan oleh ahli perniagaan, Datuk Seri Megat Shahriman Zaharudin, kepada Yayasan Kebajikan Atlet (YAKEB) mendapat reaksi positif daripada Kementerian Belia dan Sukan (KBS) bagi mengadakan perbincangan lanjut pada hujung bulan ini.

Hasrat Megat Shahriman bagi meringankan beban YAKEB yang mengalami masalah kewangan kritikal mendapat perhatian KBS di mana kedua-dua pihak ini bakal bertemu untuk sama-sama menyelesaikan kemelut itu dalam masa terdekat.

Perbincangan tersebut lebih terarah kepada proses pemberian wang bantuan yang bakal dihulurkan kepada YAKEB dan langkah-langkah lain bagi memikirkan strategi seterusnya untuk memudahkan bantuan kepada yayasan itu pada masa akan datang.

"Pertemuan dengan KBS akan membincangkan mengenai sumbangan saya yang bakal diberikan kepada YAKEB serta program yang bakal dirancang untuk yayasan ini," kata Megat Shahriman.

"Kami juga akan membincangkan bagaimana untuk memasarkan YAKEB."

Terdahulu, Megat Shahriman menyatakan kesediaan untuk memberi bantuan kewangan berjumlah sehingga RM500,000 kepada YAKEB di samping turut berharap dapat dilantik sebagai seorang daripada lembaga pengarah dalam yayasan berkenaan.

"Saya telah berhubung dengan pihak pengurusan YAKEB. Saya ingin memaklumkan sumbangan ini adalah sebahagian daripada strategi yang telah ditetapkan dan bakal berkongsi perkara ini bersama pihak KBS dan YAKEB," katanya.