Pingat perak di pentas Sukan Sekolah-Sekolah ASEAN (ASG) 2019 cukup bermakna untuk pesilat negara, Ummi Zaite Jabariah Hassan, kerana ia penanda aras baru untuk Sekolah Sukan Malaysia Terengganu (SSMT) yang mempunyai dua wakil ke temasya itu.

Ummi menggalas harapan tinggi ketika beraksi dalam final kelas Puteri D bawah 55kg menentang pesilat tuan rumah, Atifa Fismawati Rani.

Dia dan rakan sepelatih, Muhammad Afifi Nazri, menjadi kumpulan pesilat pertama SSMT yang terpilih ke ASG, sekali gus akan membuka laluan kepada pelapis mereka.

Pesilat berusia 17 tahun itu beraksi baik, namun sukar menahan asakan Atifa yang memiliki saiz lebih besar dan tangkas sebelum akhirnya tewas 5-0.

"Saya harap ini adalah satu hadiah penghargaan yang besar untuk sekolah. Saya harap SSMT dapat melahirkan lebih ramai atlet silat dan mewakili Malaysia," katanya.

Malaysia yang dibarisi ramai pesilat berusia 16 dan 17 tahun menamatkan cabaran dengan empat pingat perak dan empat gangsa.

Ia bermakna skuad kendalian Shahrul Fahmi Abu Bakar itu gagal mencapai sasaran tiga emas.

"Memandangkan pertandingan di sini menyaksikan misi gagal walaupun secara keseluruhan, pengadilannya tidak menyebelahi Malaysia tetapi saya terima kekalahan ini," ujar Shahrul.