Skuad sepak takraw wanita negara sudah bersedia dengan apa jua kemungkinan daripada tuan rumah dalam Sukan Asia 2018 susulan kontroversi membabitkan pertemuan dengan Indonesia dalam Sukan SEA Kuala Lumpur 2017.

Insiden itu merujuk kepada aksi round robin acara regu membabitkan Malaysia-Indonesia yang berkesudahan dengan kemenangan percuma buat skuad negara dalam temasya KL2017.

Kontroversi itu berpunca daripada rasa tidak puas hati Indonesia dengan keputusan pengadil yang membatalkan servis ketika mereka mendahului set kedua 16-10.

Di Palembang, Malaysia diundi sekumpulan dengan Indonesia dalam acara tumpuan, regu berpasukan.

"Kami bersedia. Selama dua minggu di Kuala Lumpur, psikologi sudah bersama kami, di mana pemain-pemain akan menerima apa juga yang akan dihadapi di sini.

"Kami akui memang akan ada tekanan," kata ketua jurulatih negara, Mohd Fikri Mohd Nor.

Ketika ini, Malaysia perlu mengekalkan momentum kehilangan pengaruh tonggak berpengalaman, Siti Nor Zubaidah Che Abdul Wahab, pada saat-saat akhir.

"Kami tidak dapat menggunakan tekong utama kami, Siti Zubaidah, yang menyertai kursus latihan polis tetapi kami menerima keadaan itu dengan terbuka dan kami menggantikannya dengan tekong baru.

"Bagaimanapun, itu bukan alasan kami untuk tidak beraksi baik. Kami akan mencuba dan saya harap aura Sukan SEA lalu berterusan bagi skuad wanita," kata Fikri lagi.