Penyerang Kedah, Zaquan Adha Abdul Radzak, mempunyai misi tersendiri dalam saingan Piala FA 2019 dengan cuba menamatkan penantian sembilan tahun untuk menjulang kejuaraan tersebut bersama skuad Lang Merah.

Kali terakhir penyerang kebangsaan itu menikmati kejayaan menjulang Piala FA adalah sewaktu menyarung jersi Negeri Sembilan pada edisi 2010.

Dia berpeluang untuk mengulangi kejayaan itu bersama Johor Darul Ta’zim (JDT) pada 2013, namun dinafikan oleh Kelantan.

Kini, penyerang berusia 31 tahun itu berkesempatan untuk mengulangi memori manis itu setelah Kedah melakar kemenangan tipis 1-0 ke atas Felda United dalam aksi separuh akhir pertama kelmarin.

"Daripada segi trofi, kelebihannya apabila layak ke final adalah suasana. Ia sukar digambarkan. Ada satu memori yang tidak akan dilupakan apabila ke pentas akhir. Jadi, saya harap ia akan berulang," katanya.

Kedah mempunyai tempoh tujuh hari untuk mempersiapkan diri bagi menghadapi aksi timbal balik di Jengka, Pahang, Ahad ini.

Namun, cabaran mereka adalah untuk memastikan kecergasan pemain dalam keadaan terbaik memandangkan pasukan bimbingan Aidil Sharin Sahak itu bakal berdepan PJ City FC, Rabu ini untuk saingan Liga Super.

"Memang ini peluang terbaik untuk saya dan Kedah mara ke final tetapi ia bukan tugas mudah. Masih ada 90 minit dan kami perlu bekerja lebih keras," katanya.