Jurulatih PKNP FC, Abu Bakar Fadzim, mengakui pasukannya tidak boleh menampilkan corak permainan negatif ketika berdepan Pahang tatkala pengendali Tok Gajah, Dollah Salleh, berwaspada dengan kelibat semua pemain lawan untuk pertemuan malam ini.

PKNP mencetuskan sensasi apabila mara ke separuh akhir Piala FA buat kali pertama sejak trofi itu mula diperkenalkan pada 1990.

Tampil selaku pasukan bukan pilihan, PKNP tampak berdepan laluan berliku untuk meneruskan kemaraan apabila bertemu Pahang yang juga merupakan naib juara pada musim lalu.

Tatkala PKNP diramal akan beraksi secara bertahan untuk mengelak dibolosi banyak gol, Abu Bakar dengan nada tegas menyuarakan pandangan sebaliknya sambil turut disokong penyerang utama, Shahrel Fikri Md Fauzi.

"Kami tidak boleh datang ke sini hanya untuk bertahan dan membiarkan Pahang menghadirkan ancaman sepanjang 90 minit. PKNP harus beraksi secara berdisiplin dan mengikut taktikal," kata Abu Bakar.

"Kami akan mencari jaringan di tempat lawan sambil cuba tidak dibolosi dengan jumlah gol yang banyak di Pahang," tambah Shahrel.

Sementara itu, Dollah mengakui pasukan lawan memiliki kekuatan seimbang walaupun hanya Shahrel Fikri dilihat lebih berbahaya ketika ini.

Justeru, bekas jurulatih negara itu enggan anak buahnya memandang rendah kunjungan PKNP ke Stadium Darulmakmur bagi mencapai keputusan positif dalam aksi separuh akhir pertama di laman sendiri.

"Memang Shahrel merupakan tonggak utama PKNP tetapi dalam bola sepak, ia melibatkan satu pasukan. Apa yang penting, kami harus pastikan setiap kelemahan mereka dapat digunakan sebaiknya," ujar Dollah.