PERAK 2 PKNP FC 1
(Perak ke separuh akhir dengan agregat 2-1)

Pemain import baru Perak, Ronaldo Henrique Silva, menjaringkan dua gol yang membantu pasukannya menumpaskan PKNP FC 2-1 di Ipoh sebentar tadi, sekali gus mara ke separuh akhir Piala FA 2019.


Pemain yang diambil bagi menggantikan Gilmar Jose Da Silva itu mengotakan janjinya untuk membantu kejayaan pasukan itu apabila menjaringkan gol pada minit ke-23 dan 88 untuk menghampakan skuad kendalian Abu Bakar Fadzim, PKNP FC.

Pada awal perlawanan, Ronaldo memanfaatkan bola lorongan Shahrel Fikri Md. Fauzi untuk membuka jaringan pada minit ke-23.

Perak terus menguasai permainan tetapi PKNP FC kental bertahan yang menyebabkan kedudukan 1-0 kekal sepanjang babak pertama.

Babak kedua menyaksikan kebangkitan pelawat yang menekan hebat untuk memaksa benteng Perak bekerja keras.

Kesungguhan mereka membuahkan hasil apabila Giancarlo Lopes merembat kencang bola yang melepasi penjaga gol Perak, Hafizul Hakim Khairul Nizam Jothy, untuk menjadikan kedudukan 1-1 pada minit ke-71.

Bagaimanapun, ketika PKNP FC sedang berkira-kira untuk layak ke separuh akhir berdasarkan jaringan di laman lawan, Ronaldo melompat tinggi untuk menanduk masuk sepakan sudut Firdaus Saiyadi bagi memusnahkan impian pelawat pada minit ke-88

KEPUTUSAN LAIN:
FELDA UNITED 0 KUALA LUMPUR 0
(Agregat 3-3, Felda United ke separuh akhir hasil gol di laman lawan)