Walaupun tidak meletakkan apa-apa sasaran dalam kejohanan jemputan Piala Gabenor Jawa Timur (Jatim), skuad Sabah tetap akan memberi saingan sengit kepada pasukan tuan rumah, Arema FC, dalam aksi pertama Kumpulan B di Stadium Kanjuruhan, Malang, Indonesia, malam esok.

Pengurus pasukan, Henry Soimpon, berkata tujuan sebenar mereka dalam pramusim di Indonesia adalah untuk mencari keserasian dalam kalangan pemain, seterusnya membentuk sebuah pasukan lebih kuat sebelum memulakan aksi Liga Super yang akan berlangsung kurang sebulan lagi.

"Kami mengesan beberapa kelemahan ketika tewas 1-3 dalam aksi persahabatan dengan Persebaya Surabaya, Sabtu lalu, dan kami akan cuba atasinya dalam aksi-aksi seterusnya di Indonesia ini.

"Malam esok, kami akan bertemu dengan sebuah lagi pasukan yang digeruni dalam Liga Indonesia, namun kami sama sekali tidak gentar bertemu mereka. Malah, akan cuba memberi aksi terbaik untuk menyaingi mereka di hadapan ribuan penyokong mereka.

"Bagaimanapun, dalam kejohanan ini, kami juga perlu berhati-hati agar pasukan ini tidak dilanda masalah kecederaan sebelum saingan Liga Super bermula kelak," katanya ketika ditemui dalam sesi latihan Tambadau di Stadium Kanjuruhan hari ini.

Henry berkata kesemua pemain juga bebas daripada sebarang kecederaan dan bersiap sedia untuk diturunkan esok.

"Saya yakin ketua jurulatih (Kurniawan Dwi Yulianto) mempunyai strategi untuk mengekang pasukan Arema FC esok, namun apa yang lebih penting bagi saya ialah setiap pemain yang diturunkan dapat mengadaptasi corak permainan baru yang diterapkan Kurniawan," katanya.

Sementara itu, beliau juga berharap setiap pemain yang diberi peluang beraksi akan memberikan aksi terbaik.

"Ini adalah peluang untuk mereka membuktikan kemampuan. Kalau dilihat ketika aksi bertemu Persebaya Surabaya, sebaik beberapa pertukaran dilakukan, ada beberapa kesilapan dilakukan.

"Kami harus membentuk pasukan ini bukan hanya tumpu kepada kesebelasan utama, malah pemain-pemain gantian agar mereka lebih bersedia apabila diperlukan pada bila-bila masa," katanya.

Dalam kejohanan itu, skuad Tambadau itu akan bersaing dalam Kumpulan A bersama Arema FC, Persela Lamongan dan Persija Jakarta.

Sementara itu dalam Kumpulan B, tuan rumah, Madura United akan bersaing dengan tiga pasukan lain, Persebaya Surabaya, Persik Kediri serta Bhayangkara FC.




Editor: Shaiful Shamsudin