KELANTAN 2 PAHANG 1

Slot terakhir Piala Malaysia menjadi milik Kelantan yang mengalahkan Pahang 2-1 dalam aksi terakhir Liga Super di Stadium Sultan Muhammad IV, malam ini.


Kelantan, yang sudah tersingkir ke Liga Perdana musim depan, turun dengan tekad memburu slot terakhir Piala Malaysia walaupun tidak dapat menurunkan penjaga gol veteran, Mohd Shahrizan Ismail, akibat kecederaan buku lali.

Kelantan memulakan saingan tetapi Tok Gajah cuba mencari gol pendahuluan melalui gerakan menarik yang dilakukan Mohamadou Sumareh dan Norshahrul Idlan Talaha.

Melalui gerakan lincah Sumareh yang mengatasi benteng Kelantan, hantaran cantiknya mencari Mohd Faisal Mohd Rosli, namun rembatan pemain muda itu ditepis penjaga gol The Red Warriors (TRW), Mohamad Faridzuean Kamaruddin, pada minit ke-20.

Pada minit ke-32, larian solo penyerang import, Augustine Amutu, hampir meletakkan skuad kendalian Dollah Salleh itu di depan, namun sepakan derasnya terus ke dakapan Mohamad Faridzuean.

Melalui satu serangan balas, Muhammad Danial Ashraf Abdullah menceriakan penyokong tuan rumah apabila merembat kencang menewaskan penjaga gol Pahang, Mohd Helmi Eliza Elias, pada minit ke-42.

Bersambung dalam babak kedua, Tok Gajah hampir menyamakan kedudukan tetapi tolakan Mohd Faisal hasil hantaran Norshahrul melambung melepasi palang ketika Mohamad Faridzuean sudah tertewas pada minit ke-56.

Begitupun, gerakan ketua pasukan, Matthew Davies, yang menewaskan dua pertahanan TRW, disudahkan melalui rembatan kencang Amutu yang mengatasi Mohamad Faridzuean pada minit ke-65, sekali gus mengikat permainan 1-1.

Penjaring terbanyak Kelantan, Shafiq Shaharudin, terus membuktikan ketajaman apabila menjaringkan gol kedua TRW melalui rembatan kencang pada minit ke-76.

Pahang mendapat sepakan percuma yang diambil pemain gantian, Muhammad Zuhair Aizat Mohd Nazri, namun berjaya ditumbuk keluar Mohamad Faridzuean pada minit akhir permainan.

Kemenangan ini membolehkan TRW mengumpul 18 mata untuk menduduki tangga ke-11 Liga Super sambil kekalahan Pahang membolehkan Perak yang berada di tangga kedua liga meraih slot play-off untuk ke saingan Liga Juara-Juara Asia (ACL), musim depan.


Keputusan lain Liga Super 2018:

Kedah 1 PKNP FC 3

Selangor 2 Terengganu 0