Bekas penolong jurulatih PDRM, Khalid Jamlus, memuji tindakan pantas Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) dan PDRM mengambil langkah menyelesaikan baki tunggakan gaji membabitkan 12 bekas pemain serta barisan kejurulatihan pasukan itu hari ini.

Jawatankuasa Status FAM sebelum ini mengarahkan PDRM untuk menyelesaikan tuntutan tunggakan gaji bekas pemainnya sebanyak RM522,000.

Tunggakan gaji berkenaan yang tertakluk kepada potongan wajib pendapatan, perlu dilunaskan PDRM dalam tempoh 30 hari bermula dari tarikh penerimaan keputusan berkenaan.

Khalid menjelaskan masalah itu sudah diselesaikan bersama oleh FAM dan PDRM, sekali gus melegakannya yang sebelum ini mempunyai tunggakan gaji berjumlah RM42,000.

"Atas kerjasama PDRM dan FAM, ia telah berjaya menyelesaikan isu tunggakan gaji staf dan pemain-pemain," kata Khalid.

"Segalanya dalam proses untuk diselesaikan tidak lama lagi."

FAM juga akan mengambil langkah yang sama untuk menyelesaikan isu tunggakan gaji terhadap beberapa pasukan lain, antaranya Terengganu City FC, MOF FC dan Felcra FC menjelang hujung bulan ini.

"Saya berasakan ini adalah langkah pertama untuk menyelesaikan tunggakan gaji dalam kancah bola sepak Malaysia dan berharap ia dapat diteruskan untuk pasukan-pasukan lain," kata Setiausaha Agung FAM, Stuart Ramalingam.