Pengendali sementara Manchester United, Ole Gunnar Solskjaer, menegaskan Romelu Lukaku merupakan sebahagian besar daripada skuadnya walaupun penyerang kebangsaan Belgium itu kerap memanaskan bangku simpanan di Old Trafford.

Lukaku hanya disenaraikan sekali dalam kesebelasan utama sejak Solskjaer menggantikan Jose Mourinho bulan lalu -- kemenangan ke atas Reading dalam pusingan ketiga Piala FA -- di sebalik rekod enam kemenangan berturut-turut pengendali itu.

Pemain kelahiran Belgium itu masuk sebagai pemain gantian dalam tiga penampilan Liga Perdana Inggeris dan menjaringkan dua gol memandangkan Solskjaer lebih gemar menggandingkan tiga pemain muda di bahagian serangan yang terdiri daripada Marcus Rashford, Anthony Martial dan Jesse Lingard.

Bagaimanapun, Solskjaer menyatakan Lukaku kekal sebagai ahli terpenting United menjelang pertemuan dengan Brighton and Hove Albion malam ini.

"Dia merupakan sebahagian besar daripada pasukan ini.

"Dia mempunyai personaliti yang diperlukan.

"Terdapat tiga pemain yang kerap diturunkan, namun kami juga memiliki Juan Mata, Alexis Sanchez dan Rom juga tidak terkecuali untuk digilirkan dalam kalangan mereka," katanya.

Solskjaer, yang membimbing United untuk kekal di tangga keenam dan berkongsi mata yang sama dengan pasukan di tangga kelima, Arsenal, menambah: "Saya pernah berada dalam kalangan empat penyerang yang merebut dua posisi utama.

"Kami kini mempunyai enam penyerang dan perlu menggunakan tiga daripada mereka dalam setiap perlawanan.

"Penggiliran itu pasti akan dilakukan memandangkan kami mempunyai perlawanan dan waktu permainan yang mencukupi.

"Ia tentang memanfaatkan setiap peluang yang diberikan sebaik mungkin.

"Untuk menjadi lebih adil, sejak saya mengendalikan pasukan ini, Rom telah menjaringkan tiga gol, Marcus juga tiga manakala Paul (Pogba) empat.

"Ia terpulang kepada mereka untuk membuktikan kemampuan masing-masing," tambahnya.