Pengurus Liverpool, Jurgen Klopp, berkata dia tidak pernah dihubungi oleh Bayern Munich untuk menggantikan Jupp Heynckes, sebaliknya jurulatih kelahiran Jerman itu menegaskan perpindahan ke juara Bundesliga itu akan menjadi rumit.

Bekas bos Borussia Dortmund, Klopp, dikaitkan dengan Bayern sebelum skuad Bavaria itu menghalakan sasarannya kepada Niko Kovac dari Eintracht Frankfurt untuk menggantikan ketua jurulatih, Heynckes, bagi musim 2018-19.

Klopp menikmati kejayaan besar di Jerman setelah membawa Dortmund untuk menjulang kejuaraan Bundesliga pada 2011 dan 2012.

Bagaimanapun, Klopp -- yang sedang bersiap untuk perlawanan separuh akhir Liga Juara-Juara menentang Roma -- berkata menyertai Bayern tidak pernah menjadi pilihannya, dengan jurulatih berusia 50 tahun itu diikat dengan kontrak bersama gergasi Liga Perdana Inggeris, Liverpool, sehingga 2022.

"Ia fakta bahawa saya tidak mempunyai klausa pelepasan dalam kontrak saya," kata Klopp kepada Sky Germany.

"Jika Bayern benar-benar berminat, bebaskan sebarang keputusan yang saya buat, ia akan menjadi perpindahan rumit kerana saya di bawah kontrak selama empat tahun lagi, dan Liverpool tidak begitu gembira dengan saya. Itu yang membuatkan ia masuk akal."

Klopp menambah: "Saya tidak menolak bahawa saya boleh buat keputusan sehari sebelum jurulatih lain berhenti, saya rasa ia hebat, dan saya tidak merancang untuk mati di bangku simpanan.

"Saya pasti akan mengambil rehat setahun selepas Liverpool. Ia persetujuan yang jelas dengan keluarga saya. Dan daripada sudut pandangan hari ini, saya tidak dapat menolak bahawa saya kemudian berkata: 'Baik, itu sangat menyeronokkan'."

Mengenai prospek kembali ke Dortmund, yang dia tinggalkan pada 2015, Klopp berkata: "Saya tidak mahu kembali kerana tempoh yang saya miliki cukup baik.

"Saya mempunyai tempoh bertaraf dunia di Mainz dan Dortmund. Dan ia kelihatan seperti saya akan kembali ke sana suatu hari nanti tetapi ia tidak perlu sebagai jurulatih."