Antonio Conte menganggap Virgil van Dijk sebagai "pemain yang cemerlang" tetapi enggan mengesahkan bahawa Chelsea berminat terhadap pertahanan Southampton itu.

Khidmat pemain antarabangsa Belanda itu tidak digunakan ketika Chelsea mengalahkan Southampton 1-0 di Stamford Bridge dalam Liga Perdana semalam, dengan gol hasil sepakan percuma Marcos Alonso pada hujung babak pertama.

Van Dijk digugurkan selepas Southampton kalah 4-1 di tangan Leicester City, Khamis lalu, dan skuad Mauricio Pellegrino kelihatan tidak mahu terlepas pertahanan itu, yang membuat permintaan keluar pada jendela lalu.

Liverpool terpaksa memohon maaf selepas dituduh membuat pendekatan menyalahi undang-undang untuk Van Dijk sementara Chelsea adalah antara kelab lain yang dikaitkan dengan pemain berusia 26 tahun itu.

Tetapi Conte, yang melakar lapan kemenangan dalam 10 perlawanan Liga Perdana terakhir mereka, enggan mengesahkan sama ada Chelsea akan menandatangani Van Dijk.

"Seperti yang anda tahu, saya tidak suka bercakap tentang pemain lain daripada pasukan lain," kata Conte dalam satu sidang akhbar.

"Ia tidak baik. Ia tidak menghormati pemain saya dan pasukan lain.

"Dia pemain yang bagus, dia mengalami kecederaan buruk tetapi saya fikir dia pulih dengan baik. Saya mengharapkan yang terbaik untuknya."

Pengurus Southampton, Pellegrino, mengalu-alukan kepulangan Van Dijk dalam kesebelasan utama apabila dia dilatih secara berasingan selepas membuat permintaan untuk berpindah.

Jurulatih dari Argentina itu -- tanpa menyebut nama mendakwa pemain kurang memberi komitmen selepas tewas 4-1 di Leicester -- tidak dapat mengesahkan sama ada Van Dijk akan kekal di kelab itu menerusi jendela perpindahan Januari ini.

"Jelas, Virgil adalah pemain penting," kata Pellegrino selepas perlawanan. "Ia sentiasa bergantung kepada keadaan mereka, tenaga yang mereka ada dalam setiap sesi latihan. Banyak perkara yang membuat pemain begitu penting.

"Saya akan mengulangi bahawa saya tidak dapat mengawal pasaran. Saya bukan pemilik pemain. Saya dapat memberikan pendapat saya dan ianya saya telah berikan kepada pengarah teknikal, kepada pengerusi.

"Saya akan mengesyorkan untuk cuba mengekalkan pemain terbaik kami di kelab ini.