Pingat emas ke-13 Sukan SEA Kuala Lumpur 2017 daripada skuad terjun negara berjaya diraih oleh bakat baru, Hanis Nazirul Jaya Surya dan Jellson Jabilin, dalam acara 10 meter platform seirama lelaki.

Hanis dan Jellson merupakan wajah baru dalam skuad terjun yang berjaya menempah nama dengan meraih pingat emas acara itu di Pusat Akuatik Nasional, Bukit Jalil, hari ini.

Kedua-duanya yang berusia 16 tahun tidak menghadapi kesukaran bagi melakukan lima terjunan cemerlang untuk mengumpul 384.12 mata, sekaligus mengetepikan wakil Indonesia, Adityo Restu Putra-Andriyan (364.14 mata) yang meraih perak manakala gandingan Singapura, Jonathan Chan-Joshua James meraih gangsa (340.50 mata).

"Saya amat berbangga dengan prestasi saya dengan Jellson, kami sudah lama berlatih bersama. Kami berharap dapat menyumbangkan lagi pingat emas untuk negara dalam Sukan SEA akan datang," kata Hanis.

"Jurulatih (Yang Zhuliang) telah membuat perancangan untuk kami sehingga Sukan Olimpik 2020, kami akan berusaha untuk mendapatkan pingat di Olimpik nanti."

Jellson yang telah memenangi pingat emas dalam acara 10m platform seirama campuran ketika bergandingan bersama Leong Mun Yee, mengucapkan terima kasih kepada setiap individu yang memberikan sokongan kepadanya.

"Saya mula berkecimpung dalam sukan terjun ketika berusia 10 tahun. Terima kasih kepada jurulatih yang mendorong sampai saya mendapat pingat emas Sukan SEA. Emas ini untuk semua yang menyokong saya," kata Jellson.

Tonton acara-acara Sukan SEA Kuala Lumpur 2017 secara langsung dan percuma di Astro Go.