Muhammad Afifi Nordin cemerlang di pentas silat apabila menghadirkan satu lagi pingat emas buat kontinjen negara dalam Sukan SEA Ke-29 apabila mengungguli kategori seni jurus tunggal lelaki di Stadium Juara Bukit Kiara, sebentar tadi.

Afifi menepati ramalan emas susulan kejayaannya dalam Kejohanan Silat Asia Tenggara, Mac lalu, untuk menyumbang emas ketiga daripada kem silat apabila merekodkan 470 mata, sekaligus mengatasi pesilat Indonesia, Sugianto, dengan jurang lapan mata.

Thailand meraih gangsa dengan 457 mata.

"Saya yakin dengan kemampuan saya hasil daripada doa ahli keluarga dan rakyat Malaysia, Alhamdulilah saya berjaya meraih emas.

"Berdasarkan persiapan yang telah dijalani pesilat negara dalam tempoh lama, saya yakin kami mampu meraih lebih daripada lapan pingat emas," katanya.

Dalam masa sama, lima pesilat negara mara ke final esok berikutan kejayaan melepasi peringkat separuh akhir kategori tanding masing-masing, hari ini.

Mereka terdiri daripada Siti Rahmah Mohamed Nasir (kelas E wanita), Siti Shazwana Ajak (kelas D wanita), Muhammad Robial Sobri (kelas H lelaki), Mohd Fauzi Khalid (kelas F lelaki) dan Mohd Khaizul Yaacob (kelas J lelaki).

Tonton acara-acara Sukan SEA Kuala Lumpur 2017 secara langsung dan percuma di Astro Go.