Rekod kejayaan membelasah Indonesia 13-1 dalam pertemuan terakhir dalam Sukan Asia Musim Sejuk 2017 memberi motivasi tinggi kepada skuad hoki ais negara bagi mencari permulaan positif dalam aksi pertama Sukan SEA, hari ini.

Skuad hoki ais lelaki negara dijangka tidak akan berdepan masalah untuk meraih kemenangan sulung dalam perlawanan pertama round robin menentang Indonesia di gelanggang ais Empire City, Damansara Perdana, jam 4.00 petang ini.

Walaupun kedua-dua pasukan hanya dipertemukan sekali sebelum ini, pengurus skuad negara, Noor Hisham Yahaya, berasakan mereka ada banyak kelebihan untuk menewaskan lawan.

Keyakinan mereka juga diperkuatkan dengan kehadiran pemain berpengalaman, Loke Ban Kin, yang baharu tiba dari Sweden.

"Perlawanan ini akan menjadi menarik dan kami mempunyai rekod lebih baik. Kami tahu kekuatan Indonesia dan memiliki keyakinan untuk menang," kata Noor Hisham.

Mengenai venue di Empire City, dia berasa gembira dengan pembaikan saat-saat akhir yang menyaksikan ketebalan permukaan gelanggang telah dinaikkan kepada 50 milimeter.

Justeru, dia berasakan semua acara, termasuk hoki ais, mampu berjalan tanpa sebarang masalah.

"Kami sudah berlatih di gelanggang ini sejak dua hari lepas dan rata-rata pemain sangat berpuas hati dengan ciri-ciri keselamatan yang sangat tinggi di gelanggang ini.

"Saya yakin pertandingan ini akan berjalan lancar dan setiap kontinjen akan berpuas hati dengan gelanggang ini," tambahnya.