Kapten skuad hoki Maybank, Hafifihafiz Hanafi, berdepan tugas getir untuk meraih pencapaian terbaik dalam tempoh empat tahun dengan cabaran hebat berbaki tiga perlawanan Liga Hoki Malaysia (LHM), bermula dengan aksi menentang Tenaga Nasional Berhad (TNB) esok.

Maybank pernah muncul juara LHM edisi 1994 dan 1999, namun sejak itu prestasi mereka tidak menentu dengan menamatkan cabaran dalam kelompok pertengahan liga.

Prestasi terbaik dalam tempoh sedekad ialah bergelar naib juara 2014 dan musim ini, The Tigers masih berpeluang meraih tangga ketiga liga apabila dibezakan empat mata di belakang Terengganu Hockey Team (THT) dengan baki tiga perlawanan.

"Ada pemain baru yang berusia 21 tahun ke bawah, jadi kemenangan untuk meraih tangga ketiga memang akan memberi motivasi buat mereka dalam usaha merebut tempat dalam pasukan negara," kata Hafifihafiz.

"Ketika ini, kami banyak melalui proses pemulihan menjelang aksi esok," tambah pengendali Maybank, Azrul Affendi Bistaman.

Maybank tewas 1-7 kepada TNB dalam pusingan pertama liga, sekali gus meletakkan mereka selaku bukan pilihan untuk mencipta kejutan di Stadium Hoki Tengku Abdullah, Bangi.