Pemain futsal negara, Ahmad Akil Khalis Adli Khairuz, berharap komitmen yang diberikannya sepanjang kem latihan pusat mampu menambat hati pengendali, Chiew Chun Yong, untuk terpilih dalam Kejohanan Futsal Antarabangsa di Songkhla, Thailand, awal bulan depan.

Akil Khalis antara muka baru yang terpilih untuk menyertai kem latihan pusat pertama skuad futsal negara tahun ini.

Sebagai persiapan menghadapi kejohanan jemputan itu yang turut menyenaraikan Iran, Kuwait, Tajikistan dan Turkmenistan selain tuan rumah berkenaan, pemain dari Terengganu itu tidak berdepan laluan mudah untuk menempatkan diri dalam skuad utama.

Sebaliknya, pemain berusia 23 tahun itu perlu bersaing sengit bersama pemain senior lain dalam usahanya membuat penampilan sulung di pentas antarabangsa.

"Agak sukar untuk bersaing dengan 'orang lama', jadi saya perlu berikan aksi terbaik demi kebaikan diri sendiri.

"Kalau ada rezeki terpilih, saya ingin membantu pasukan layak ke pusingan kalah mati," katanya di Wisma FAM, Petaling Jaya, hari ini.

Apapun, kelibat pemain berpengalaman tetap menjadi sandaran utama Chun Yong untuk menghadapi kejohanan dari 2 hingga 8 Februari itu.

Selain Khairul Effendi Bahrin, Saiful Nizam Mohd Ali dan Azwann Ismail, kudrat pemain seperti Syed Aizad Daniel Syed Nasir dan Abu Haniffa Hassan juga ditagih di samping Awaluddin Mat Nawi.

"Berdasarkan cabaran di peringkat kumpulan, kami akan buat yang terbaik.

"Kami akan cuba menimba pengalaman ketika bertemu pasukan handalan," kata Awalluddin pula.



Editor: Shaiful Shamsudin