Zinedine Zidane meninggalkan Real Madrid selepas kehilangan kuasa dalam perpindahan pemain kepada Florentino Perez, kata bekas kelab presiden, Ramon Calderon.

Zidane meninggalkan Real pada penghujung musim mereka menjulang gelaran Liga Juara-Juara (UCL) buat kali ketiga berturut-turut.

Beliau kemudian diikuti oleh Cristiano Ronaldo, yang mengakhiri karier selama sembilan tahun di Real bagi menyertai Juventus.

Calderon mendakwa Zidane mahu Ronaldo kekal dan menjual Gareth Bale sementara menjadikan Perez sebagai alasan pengendali kelahiran Perancis itu meninggalkan Real.

"Zidane menegaskan beliau mahu menyimpan Ronaldo dan menjual Bale," kata Calderon.

"Perez melakukan sebaliknya daripada apa yang diminta Zidane.

"Zidane mahukan kuasa untuk melakukan keputusan dalam menandatangani dan menjual pemain tetapi perkara itu tidak diberikan kepadanya, jadi beliau mengambil keputusan untuk mengundurkan diri."

Penghijrahan Zidane dan Ronaldo menghadirkan kesukaran buat Real musim ini, memecat Julen Lopetegui yang mengendalikan pasukan selama empat bulan dan kini berada di tangga kelima LaLiga di bawah pimpinan Santiago Solari, 10 mata ketinggalan kepada pendahulu, Barcelona.