Piala Asia: Wu Lei bawa China ke pusingan 16 

Oleh Staff Writer 11 Januari 2019 3408
Piala Asia: Wu Lei bawa China ke pusingan 16 
FILIPINA 0 CHINA 3

China menembusi pusingan 16 Piala Asia 2019 selepas dibantu dengan dua gol Wu Lei untuk mengalahkan Filipina 3-0 di Stadium Mohammed Bin Zayed, Abu Dhabi, sebentar tadi.


Anak buah Marcello Lippi itu menyusuli kemenangan pembukaan ke atas Kyrgyzstan dengan tiga mata lagi apabila Wu Lei membuka tirai gol pertemuan itu dengan sentuhan menakjubkan yang tidak dapat dilupakan dalam setiap babak.

Bintang Shanghai SIPG itu mengetuai China untuk menghadirkan ancaman dan meraih ganjaran yang sewajarnya manakala pemain gantian, Yu Dabao, kemudian meledak gol melalui sentuhan pertamanya untuk menambahkan kemenangan bergaya itu.

China setidak-tidaknya berjaya meraih tempat dalam kalangan empat pasukan terbaik pasukan yang menduduki tangga ketiga peringkat kumpulan dan berpeluang merebut puncak Kumpulan C dalam perlawanan terakhir menentang Korea Selatan nanti.

Kedua-dua pasukan pada awalnya saling mematahkan asakan dalam aksi permulaan sebelum Wu Xi mensia-siakan peluang pertama perlawanan apabila tandukannya pada minit ke-33 tersasar.

Ia menuntut usaha berkualiti tinggi China untuk memecah kebuntuan jaringan yang menyaksikan Wu Lei melepaskan rembatan dari jarak 20 ela ke sudut kiri atas gawang yang dikawal Michael Falkesgaard menuju rehat permainan.

Wu Lei nyaris merakamkan satu lagi jaringan luar biasa sebaik aksi bersambung tetapi kali ini Falkesgaard sudah bersedia untuk menyambut rembatan voli derasnya. 

Pemain berusia 27 tahun itu, bagaimanapun, sukar dikekang untuk gol kedua apabila memanfaatkan bola pegun lencongan Hao Junmin sambil penjaga gol itu tidak berdaya untuk berbuat apa-apa lagi.

Ketangkasan Falkesgaard selepas itu menghalang Wu Lei daripada melakar hatrik tetapi Yu Dabao yang diperkenalkan sebelum sepakan sudut diambil, membenamkan bola ke gawang dengan kepalanya. 

Tentang Penulis

Staff Writer

Komen