Keylor Navas bersedia untuk kekal bersama Real Madrid "untuk beberapa tahun akan datang" walaupun juara Sepanyol dan Eropah itu sering dikaitkan untuk membawa masuk penjaga gol lain.

Navas mewarisi baju penjaga gol nombor satu Madrid selepas Iker Casillas menyertai Porto pada musim 2015-16, dengan Madrid terus dikaitkan dengan pemain Manchester United, David de Gea.

Pemain Chelsea, Thibaut Courtois, juga dilaporkan turut menjadi sasaran tetapi Navas memberi tumpuan kepada tugasnya di padang setelah menebus kesilapan untuk membantu skuad Zinedine Zidane menamatkan musim yang hebat di dalam dan luar negara.

"Apa yang berlaku pada masa lalu telah berlaku. Musim ini saya gembira, saya tenang seperti biasa," kata pemain berusia 30 tahun itu ketika sesi latihan pra-musim Madrid di California.

"Saya perlu berusaha, tidak mudah di sini, saya mahu kekal di sini untuk beberapa tahun lagi.

"Saya menikmatinya, saya menang di sini dan saya melihat keluarga saya sangat gembira di sini.

"Ia bukan hanya tentang (belajar daripada) kesilapan -- ia tidak akan membatasi saya dalam usaha untuk terus bertambah baik."

Navas menafikan dakwaan seorang wartawan bahawa dia mendapat perhatian tambahan daripada Zidane sejak kembali ke latihan.

"Hubungan saya dengan jurulatih tidak berubah sejak dia datang ke sini. Ia agak tidak masuk akal mengatakan dia memberikan perhatian tambahan -- dia selalu seperti itu dengan saya," katanya.

"Dia sentiasa menunjukkan kepada kami keyakinan, dia sangat rapat dengan semua pemain. Saya tidak perasan apa-apa perbezaan dalam tingkah laku dia atau kakitangannya."

Kemenangan 4-1 ke atas Juventus di Cardiff menjadikan Madrid sebagai pasukan pertama dalam era Liga Juara-Juara untuk memenangi gelaran berturut-turut dan Navas berasakan rakan sepasukannya harus mempunyai kejuaraan ke-13 kelab dalam saingan tertinggi di Eropah itu.

"Kami perlu menyedari hakikat bahawa sukar untuk memenangi dua Liga Juara-Juara berturut-turut tetapi kami bermula dari bawah," katanya. "Kami mempunyai keyakinan dalam pasukan.

"Kami tidak memikirkan dua gelaran yang kami menangi. Ini adalah kejohanan baru bagi kami dan kami mempunyai keseronokan sama seperti sebelum ini.

"Kami akan bekerja keras dan berkeyakinan, kami mempunyai bakat, semangat berpasukan yang baik dan ini dapat membantu kami memenangi gelaran Liga Juara-Juara lain."