Florentino Perez menegaskan Cristiano Ronaldo hanya akan meninggalkan Real Madrid seandainya ada kelab mampu menebus kontraknya bernilai €1 bilion (RM4.7 bilion) di samping menyelar pihak yang melabelkan bintang Portugal itu sebagai "penjenayah" selepas dikaitkan dengan permasalahan cukai.

Pihak pendakwa di Madrid baru-baru ini memfailkan aduan ke mahkamah di Pozelo de Alarcon dengan menuduh Ronaldo tidak membayar cukai.

Mereka turut mendakwa pemain berusia 32 tahun itu menubuhkan struktur perniagaan pada 2010 bagi merahsiakan pendapatan hasil daripada hak komersial dari tahun 2011 hingga 2014, sekaligus mengelak daripada membayar sebanyak €14.7 juta (RM70 juta) kepada pihak berkuasa cukai Sepanyol.

Aduan tersebut turut mencetuskan laporan bahawa Ronaldo telah membuat keputusan untuk meninggalkan Madrid susulan permasalahan itu, namun Perez menegaskan penyerang prolifik itu hanya akan berhijrah dengan yuran perpindahan yang tinggi.

"Saya masih belum bercakap dengannya, kami akan melakukannya dalam masa terdekat. Tetapi dia memiliki klausa penebusan kontrak bernilai €1 bilion (RM4.7 bilion). Jika tiada sesiapa yang mampu membayar, dia akan terus kekal bersama kami," Perez memberitahu Onda Cero.

"Senario yang berlaku ketika ini sangat pelik. Saya akan mempertahankannya sebagai seorang pemain dan sebagai seorang manusia. Apa yang kamu tidak boleh lakukan adalah melabelkan Ronaldo sebagai "penjenayah".

"Saya tidak tahu mengenai situasi cukainya. Apa yang saya boleh katakan, setiap daripada kami semua bertanggungjawab melunaskan sebarang cukai. Tetapi saya yakin Ronaldo juga menjalankan tanggungjawabnya.

"Apa yang saya faham, dia menggunakan struktur korporat yang sama seperti di England dan di sana dia tidak berdepan sebarang masalah.

"Cristiano tidak pernah ada masalah dengan siapa yang perlu membayar cukai. Dia sentiasa menurut peraturan.

"Kami telah mengeluarkan kenyataan bagi menyuarakan sokongan. Tiada apa yang Real Madrid boleh lakukan ketika ini. Tetapi segala-galanya boleh diselesaikan."