Jurulatih skuad B-23 negara, Datuk Ong Kim Swee, mempertahankan tindakan pemain tengah, Faisal Halim, yang meneruskan permainan dan mencetak jaringan ketiga ketika membantu Malaysia mengatasi Filipina dalam saingan kelayakan Kejohanan AFC B-23 Tahun di Stadium Shah alam, semalam.

Ia bukan situasi yang boleh dibanggakan tetapi Kim Swee menganggap tindakan Faisal tidak memberhentikan permainan adalah tepat.

Ketika itu, dua pemain pihak lawan mengalami kekejangan otot dan terbaring di dalam dan di luar padang dan kesempatan itu digunakan sebaik-baiknya oleh Faisal.

Demi kelebihan jaringan, Kim Swee terpaksa bersetuju dengan anak buahnya walaupun terdapat pihak yang mempersoalkan ‘fair play’ sesebuah perlawanan.

"Saya tidak gemar perkara itu berlaku tetapi Malaysia memerlukan keputusan ini untuk memastikan berada dalam saingan untuk mengejar China," kata Kim Swee.

"Kami memerlukan kemenangan dan jaringan yang banyak. Kami mengambil setiap kesempatan yang diberikan dalam perlawanan ini," kata Faisal.

Ketua jurulatih Filipina, Salvacion Bayoneta, mengakui kondisi kecergasan pemainnya tidak berada di tahap terbaik.

Bagaimanapun, kegagalan Faisal beraksi secara ‘fair play’ membuat Bayoneta terkilan dan tambah mengecewakannya apabila tiada tiupan wisel daripada pengadil perlawanan, Turki Mohammed Alkhudhayr, untuk memberhentikan permainan ketika itu.

"Anda dapat melihat apa yang berlaku dalam jaringan ketiga. Perkara sebegini berlaku dalam bola sepak dan kami harus menerimanya," kata Bayoneta.