Pengendali sementara skuad B-19 negara, Brad Maloney, menjadikan Datuk Ong Kim Swee sebagai inspirasi bagi merencanakan kekuatan skuad kebangsaan dalam Kejohanan AFF B-18 2019 di Vietnam, bulan depan.

Keserasian gerakan menyerang dan bertahan sebagai satu pasukan serta memulakan gerakan dari bahagian bawah adalah antara falsafah yang akan diterapkan jurulatih berumur 47 tahun itu.

Dia beranggapan pengalaman sebagai penolong jurulatih skuad B-23 tahun banyak membantunya dalam mengenal pasti aspek kekuatan, khususnya pemain muda yang gemarkan aksi berkeamatan tinggi.

"Saya telah bersama Kim Swee hampir lima tahun. Dia telah banyak memberikan ilmu dan pengalaman yang diraih memberikan keyakinan untuk saya membimbing skuad ini," katanya.

Sementara itu, Maloney enggan memikirkan pemilihan 23 pemain skuad akhir, malah memberi peluang buat 34 pemain dalam skuad latihan ketika ini menonjolkan bakat sebenar.

Biarpun diundi dalam kumpulan maut, bekas pemain Australia dalam Sukan Olimpik Barcelona 1992 itu yakin skuad negara mampu layak ke pusingan seterusnya.

"Saya telah melihat ramai pemain ini bermain. Saya rasa ramai yang berbakat dan kita juga mempunyai ramai pemain daripada AMD (Akademi Bola Sepak Mokhtar Dahari). Adalah amat baik dan melegakan bagi seorang jurulatih untuk bekerjasama dengan pemain yang berkualiti.

“Kami cuba mewujudkan kesinambungan antara kumpulan umur ini dan seterusnya dan cuba bermain cara yang sama dan mempunyai nilai-nilai yang dan prinsip sama sebagai pemain."