Matthijs de Ligt bakal menjadi pemain pertama untuk meraih Anugerah Budak Emas sebanyak dua kali selepas turut dinamakan dalam senarai pendek 20 pemain sempena majlis itu tahun ini.

Anugerah itu, yang diwujudkan oleh akhbar Itali, Tuttosport, dan diberikan kepada pemain terbaik di bawah usia 21 tahun dalam saingan liga utama Eropah itu, pernah menyaksikan Lionel Messi, Paul Pogba dan Kylian Mbappe dalam kalangan pemenangnya.

De Ligt menjulangnya pada 2018 ketika memperkuatkan Ajax dan merupakan antara pemain dalam senarai 2019 selepas terus menjadi perhatian bersama Juventus. Dia juga muncul pertahanan pertama yang memenanginya.

Bintang Manchester City, Phil Foden, juga bakal mencabar di samping pemain berbakat Barcelona, ​​Ansu Fati, di sebalik peluang permainan yang terhad bagi kedua-duanya.

Pemain muda yang lebih mantap seperti Jadon Sancho daripada Borussia Dortmund, Gianluigi Donnarumma (AC Milan) dan Kai Havertz (Bayer Leverkusen) juga tercalon.

Pemenang akan ditentukan dalam undi di talian antarabangsa dan akan diumumkan di Turin pada 16 Disember depan.

Senarai penuh pencalonan Anugerah Budak Emas:

Gianluigi Donnarumma (AC Milan), Matthijs de Ligt (Juventus), Alphonso Davies (Bayern Munich), Ansu Fati (Barcelona), Phil Foden (Manchester City), Matteo Guendouzi (Arsenal), Erling Braut Haaland (Salzburg) Bayer Leverkusen), Joan Felix (Atletico Madrid), Dejan Joveljic (Eintracht Frankfurt), Moise Kean (Everton), Lee Kang-in (Valencia), Donyell Malen (PSV) Rodrygo (Real Madrid), Jadon Sancho (Borussia Dortmund), Ferran Torres (Valencia), Vinicius Junior (Real Madrid), Nicolo Zaniolo (Roma)