Legenda Juventus, Gianluigi Buffon, adalah "99.9 peratus" pasti musim depan akan menjadi penampilan terakhir dalam kerjaya bola sepak profesionalnya.

Penjaga gol veteran Itali itu membantu Juve menjuarai Serie A enam kali berturut-turut dan membawa kelabnya ke final Liga Juara-Juara tahun ini.

Buffon, 39, sebelum ini menyatakan hasratnya untuk bersara daripada bola sepak antarabangsa selepas Piala Dunia 2018 di Russia tetapi kejohanan itu kini muncul sebagai platform terakhir buat kerjaya cemerlangnya.

"Saya 99.9 peratus pasti mengenai persaraan," katanya kepada Sky Sport 24.

"Saya akan mempunyai satu kejohanan akhir, musim sengit, kaya dengan detik-detik besar, dan kemudian ia akan menjadi masa untuk mengatakan 'cukup cukup'."

Real Madrid yang memenangi Liga Juara-Juara membuatkan Buffon dan rakan-rakannya kecewa, dan menjuarai pentas Eropah pada masa depan adalah satu-satunya perkara yang boleh meyakinkan bekas penjaga gol Parma itu agar tidak berputus asa.

"Kami baru sahaja membuat satu kemungkinan kecil terbuka kepada Presiden (Ketua Juventus Andrea Agnelli)," tambah Buffon.

"Itu pun jika kami berjaya memenangi Liga Juara-Juara,saya akan terus bermain setahun lagi untuk cuba memenangi Piala Kelab Dunia dan piala lain."

Walaupun Liga Juara-Juara begitu diidam-idamkan, Buffon mempunyai lapan kejuaraan Serie A dan empat Coppa Italia, selain Piala UEFA 1998-99 UEFA dan Piala Dunia 2006.