Wakil tunggal negara dalam separuh akhir Terbuka India, Iskandar Zulkarnain Zainuddin, mempamerkan watak pejuang sebelum terpaksa akur di tangan pilihan keempat, Shi Yuqi, di New Delhi, sebentar tadi.

Aksi yang berlanjutan selama 1 jam 9 minit itu menyaksikan kedua-dua pemain berhempas-pulas untuk meraih tiket ke final, sebelum akhirnya kemenangan berpihak kepada seteru dari China itu 18-21, 21-10, 21-19.

Biarpun bermula baik dalam set pertama, Iskandar bagaimanapun mengendurkan corak permainan agresifnya sehingga memerangkapnya dalam set kedua.

Dalam set penentuan, baik Iskandar dan Yuqi kembali mengatur permainan sengit sehingga membuatkan penonton di New Delhi teruja.

Mereka saling mengasak pada awal pertarungan dan pada suatu ketika, Iskandar memimpin selesa 8-3 sebelum memanjangkan kelebihan itu kepada 16-12.

Namun, kegopohan Iskandar membenarkan lawannya mengorak kebangkitan dengan mengutip tujuh mata untuk berada di hadapan.

Permainan menjadi semakin mendebarkan apabila kedua-dua pemain mengelak daripada melepaskan mata mudah.

Pada ketika lawannya di mata terakhir, Iskandar menangguhkan kemenangan Yuqi apabila terbabit dengan satu rali panjang 42 pukulan yang menyebabkan kedua-dua pemain terbaring keletihan di tengah gelanggang.

Bagaimanapun, Yuqi memastikan kemenangan ke atas Iskandar buat kali kedua apabila menghantar bulu tangkis ke penjuru kanan gelanggang lawannya.