Khabar kurang enak dari Kuching, Sarawak apabila pemain beregu campuran negara, Chan Peng Soon dan Goh Liu Ying, menghadapi kesuntukan masa untuk menyesuaikan diri dengan keadaan gelanggang dalam saingan Terbuka Malaysia yang bermula hari ini.

Berbeza dengan pemain negara lain, Peng Soon dan Liu Ying hanya tiba di Kuching hari ini.

Justeru, dengan jadual yang padat, ditambah pusingan kelayakan turut berlangsung hari ini, mereka tidak mempunyai banyak masa untuk menjalani sesi ujian gelanggang.

Situasi itu sedikit-sebanyak memberi kesan kepada Peng Soon. Namun, sebagai pemain profesional, dia menganggap ia sebagai satu lumrah dan akan cuba memanfaatkan masa yang diberikan untuk segera menyesuaikan diri dengan keadaan sekeliling.

"Walaupun sudah lewat dan bukan hak kami, kami minta untuk menguji gelanggang," kata Peng Soon. "Saya sangat gembira kalau sempat diberikan peluang itu."

Sementara itu, Liu Ying pula masih belum sembuh sepenuhnya daripada demam, yang menyebabkan gandingan terbaik campuran negara berkenaan menarik diri daripada separuh akhir Terbuka India, minggu lalu.

Tambah merisaukan, Liu Ying juga dilaporkan kini mengalami kecederaan kecil di tangan kanannya.

"Sekarang ini, belum 100 peratus lagi tetapi saya akan cuba apa yang boleh di sini," katanya.

"Selalunya, saya sakit pun saya masih bermain dan saya boleh cakap, saya akan cuba. Kalau saya ada 50 peratus, saya akan berikan 50 peratus."