Hasrat beregu campuran profesional negara, Chan Peng Soon-Goh Liu Ying, mara ke perlawanan akhir Kejohanan Badminton Terbuka Indonesia disekat wakil China dalam pertembungan selama 43 minit di Stadium Istora Gelora Bung Karno, Jakarta, sebentar tadi.

Gandingan negara itu bermula agak goyah dengan ketinggalan agak jauh dalam set pertama. Walaupun rekod pertemuan dua pasangan itu agak seimbang, namun dominasi ternyata memihak beregu campuran China, Wang Yi Lyu-Huang Dongping, untuk memenangi set pertama 21-13.

Dalam set kedua, kebangkitan cuba dijelmakan oleh Peng Soon dan Liu Ying untuk membawa permainan ke set penentuan.

Permulaan yang memberangsangkan ditunjukkan gandingan negara dengan memberikan banyak tekanan sehingga mendahului kedudukan.

Bagaimanapun, Yi Lyu-Dong Ping, yang juga pilihan kedua kejohanan, tidak memberikan laluan mudah sehingga memaksa Liu Ying kerap melakukan kesilapan.

Akhirnya, pasangan negara kecundang straight set 13-21, 20-22.

Sementara itu, dalam satu lagi aksi separuh akhir melibatkan wakil negara, beregu campuran, Tan Kian Meng dan Lai Pei Jing, berdepan satu lagi wakil dari China, Zheng Siwei-Huang Yaqiong.

Kian Meng-Pei Jing mempamerkan aksi cemerlang dalam suku akhir apabila mengatasi Chris dan Gabrielle Adcock dari England, namun gagal mencorakkan persembahan sama apabila bermula goyah dengan kawalan gelanggang yang lemah, sekali gus memberi mata-mata mudah kepada lawan.

Pasangan China yang menghuni ranking nombor satu itu dengan tenang menamatkan set pertama 21-12.

Skrip sama berulang dalam set kedua dengan Kian Meng-Pei Jing gugup menyambut hantaran lawan yang menyaksikan kesilapan demi kesilapan berlaku dan aksi di depan jaring yang lebih memihak Siwei dan Yaqiong.

Hari yang cukup menghibakan buat kem negara apabila pasangan China itu terus mendominasi dan menoktahkan cabaran negara 21-16 untuk melangkah ke final.