Dua pemain perseorangan wanita negara, Soniia Cheah Su Ya dan Goh Jin Wei, diingatkan untuk tidak sekadar berpuas hati beraksi dalam Kejohanan Seluruh England pertama masing-masing, sebaliknya dituntut memberikan aksi terpuji dan mencipta kejutan di Birmingham, bermula esok.

Ketegasan itu dinyatakan ketua jurulatih perseorangan wanita, Datuk Tey Seu Bock, yang kecewa dengan persembahan buruk kedua-dua anak didiknya itu dalam Terbuka Jerman minggu lalu.

Sehubungan itu, Soniia dan Jin Wei tidak harus menganggap beraksi di England sekadar untuk mendapatkan pengalaman tetapi harus menggunakan kepandaian menyerlahkan aksi terbaik ketika
beraksi di pentas utama badminton dunia.

"Ini adalah peluang untuk mereka mencipta nama. Saya tidak mengharapkan mereka menjadi juara tetapi sekurang-kurangnya beraksi baik atau mengecewakan beberapa pemain terama. Ia juga untuk mendapat keyakinan.

"Kejohanan ini menampilkan pemain-pemain di tahap yang lebih tinggi. Jadi, saya harap mereka belajar sambil memberi aksi terbaik," kata Seu Bock.

Tidak dinafikan Soniia dan Jin Wei adalah dua perseorangan wanita terbaik negara ketika ini dan beraksi dalam kejohanan tertinggi dalam Siri Jelajah Persekutuan Badminton Antarabangsa (BWF) menuntut lebih daripada sekadar berpuas hati dengan hanya tampil dalam pusingan pertama.

"Mungkin mereka kurang peluang bermain atau sesekali bertemu dengan pemain terbaik. Apabila pemain-pemain handal membuat pertukaran permainan, mereka tidak boleh terima dan mula rasa takut.

"Mentaliti mereka perlu berubah. Apabila mereka berubah dan kami membuat taktikal baru, mereka tahu apa yang mereka perlu buat. Ini yang mereka perlu belajar sekarang," tambah jurulatih itu.