Jurulatih perseorangan negara, Hendrawan, mengakui Datuk Lee Chong Wei terperangkap dengan permainan pantas Lin Dan hingga gagal untuk menyangi pemain China itu di Arena Birmingham, semalam.

"Kekalahan Chong Wei ini merupakan hasil permainan agresif yang ditampilkan Lin Dan," katanya.

Dalam usaha untuk merangkul gelaran kelima Kejohanan Seluruh England, hajat Chong Wei tersekat dalam pusingan suku akhir apabila tewas kepada seteru rapatnya dari China itu.

Sekalipun cuba mengubah strategi dalam set kedua, ia tidak mampu memberikan perubahan yang diinginkan, dengan Lin Dan terus mendominasi momentum hingga memaksa Chong Wei untuk mengikut rentaknya.

Ia membolehkan Lin Dan menguasai permainan dan memastikan dia sentiasa di hadapan dalam pungutan mata sebelum menamatkan tentangan Chong Wei dalam tempoh 52 minit.

"Kami berharap terus bersabar dengan Chong Wei. Permainan Lin Dan telah menggugat perancangan kami," kata Hendrawan lagi.

"Pemain yang lebih baik memenangi perlawanan ini. Strategi yang digunakan Lin Dan berjaya memastikan dia terus beraksi dalam kejohanan ini," ujar Presiden Badminton Malaysia (BAM), Datuk Seri Norza Zakaria.