Tiada istilah putus asa atau menyerah kalah dalam kamus perjuangan Datuk Lee Chong Wei dalam mengejar kejuaraan Seluruh England buat kali kelima, sekali gus bakal mengangkat dirinya selaku pemain negara paling banyak mendakap gelaran kejohanan berprestij dunia itu.

Semangat Chong Wei dalam mengejar sesuatu kejuaraan tidak pernah terpadam.

Jika dahulu pemain yang mencecah usianya sudahpun mengundurkan diri, Chong Wei memiliki semangat yang membara dalam diri dan tidak rela ia terpadam sekalipun terpaksa berdepan dengan tentangan yang cukup besar.

Setiap lawan perlu dihormati agak tidak memakan diri sekalipun dirinya sudah berstatus legenda.

"Beraksi pada usia ini adalah cabaran buat saya. Saya akan cuba untuk meraih gelaran ini buat kali kelima," kata Chong Wei.

Membuka tirai kejohanan menentang pemain ranking ke-33 dunia, Ygor Coelho De Oliveira dari Brazil, Chong Wei mengakui perlawanan pertama selalunya sukar, apatah lagi selaku pemain ranking kedua dunia serta juara bertahan, dia menjadi sasaran semua pemain.

"Sebagai pemain berpengalaman dalam kejohanan ini adalah sasaran buat mana-mana pemain dan perkara yang paling penting, saya akan cuba mempamerkan persembahan yang terbaik."