Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Purple League, Datuk Jack Koh, menyimpan aspirasi tinggi untuk cuba memikat beberapa pemain antarabangsa menyertai saingan Purple League Remaja 2019 sebagai destinasi persiapan sebelum menghadapi Kejohanan Remaja Dunia.

Saingan Purple League Remaja akan membuka tirai Sabtu ini dan ia dilihat sebagai satu tempoh yang sesuai untuk pemain serata dunia berkhidmat dengan kelab tempatan sebagai persediaan bagi menghadapi Kejohanan Badminton Remaja Dunia yang akan membuka tirai di Kazan, Russia 7 Oktober depan

Apatah lagi, saingan itu pernah menampilkan beberapa pemain yang sudah menyinar di peringkat antarabangsa seperti perseorangan Indonesia, Gregoria Mariska Tunjung dan Jonatan Christie, serta beberapa pemain tempatan seperti Lee Zii Jia, Goh Jin Wei dan Aaron Chia.

"Dalam empat musim sebelum ini, kami melihat negara jiran memiliki ramai pemain muda hebat, termasuk dari Indonesia, Jepun dan Taiwan serta Singapura. Tahun ini, kami menerima reaksi bagus daripada mereka dan dalam kalangan kelompok itu, tiga juara turut serta," katanya.

Purple League Remaja yang bakal memasuki edisi kelima bakal menampilkan kelainan untuk tahun ini dengan memperkenalkan tiga divisyen dengan beberapa penyertaan pasukan baru.

"Kami perlukan pemain baru untuk menyertai saingan. Ia sangat penting. Kami memiliki divisyen tiga dan buat pemain muda yang rasa mereka memiliki potensi, mari sertai kami," ujarnya.