Persaingan sengit dalam kalangan beregu lelaki kebangsaan menjadi petanda Malaysia tidak memerlukan khidmat gandingan profesional dalam pembentukan skuad Piala Sudirman 2019.

Lima beregu dalam pertimbangan utama sebelum Persatuan Badminton Malaysia (BAM) memuktamadkan dua gandingan yang akan dibawa ke Naning, China, Mei depan.

Beregu kebangsaan yang diterajui finalis Kejohanan Seluruh England 2019, Aaron Chia-Soh Wooi Yik, antaranya perlu bersaing hebat dengan Teo Ee Yi-Ong Yew Sin serta Izuddin Rumsani-Goh Sze Fei yang mempamerkan peningkatan prestasi musim ini.

Sementara itu, kudrat profesional seperti Tan Wee Kiong-Goh V Shem menawarkan kelebihan pengalaman dalam acara berpasukan.

"Saya tidak tahu sama ada Tan Wee Kiong-Goh V Shem akan dipanggil untuk beraksi dalam Piala Sudirman.

"Tetapi kalau beregu BAM diberi tanggungjawab untuk mewakili negara, maka kami perlu bersedia untuk menggalas tanggungjawab tersebut bagi menjulang kejayaan buat negara," ujar Wooi Yik.

Dalam masa sama, Aaron-Wooi Yik mengharapkan agar prestasi dalam Seluruh England berupaya diterjemahkan dalam saingan perdana Terbuka Malaysia, bulan depan.

"Tahap keyakinan kami semakin meningkat dan kami teruja untuk menghadapi Terbuka Malaysia selain dapat beraksi cemerlang untuk tidak mengecewakan peminat Malaysia.

"Saya harap kami juga dapat mencapai misi peribadi (memenangi gelaran sulung)," katanya lagi.

Mereka akan memulakan kempen menentang wakil England, Marcus Ellis-Chris Langridge.