Goh Liu Ying makin hampir kembali ke prestasi terbaik selepas pembedahan bahu menyaksikan pemain beregu campuran itu dipinggirkan hampir lapan bulan.

Liu Ying dan pasangannya, Chan Peng Soon, terkandas dalam pusingan kedua Kejohanan Seluruh England, semalam.

Sekalipun gagal mengulangi persembahan mara ke final tahun lalu, penampilan kali ini boleh dianggap terpuji memandangkan Liu Ying sudah lama tidak beraksi akibat kekangan kecederaan.

Bagi Liu Ying, masih ada beberapa aspek permainan yang perlu dipertingkatkan sebelum dia benar-benar kembali ke kemuncak prestasi seperti dalam Sukan Olimpik Rio 2016.

"Ini merupakan kejohanan terbesar yang saya sertai sejak ditimpa kecederaan.

"Saya tetap berpuas hati dengan tahap persembahan setakat ini kerana menampakkan peningkatan tetapi belum hampir 100 peratus.

"Justeru, saya memerlukan beberapa bulan lagi dan pendedahan kejohanan yang membabitkan pertarungan sengit," katanya.

Menurut Peng Soon pula, dia sudah bersedia untuk kembali bersaing di pentas tertinggi berikutan kombinasi yang ditunjukkan bersama Liu Ying tidak sedikit pun luntur.

"Tidak mungkin dia akan kembali di tahap 100 peratus selepas menderita kecederaan, apapun dia menunjukkan peningkatan.

"Kita pun tidak tahu sejauh mana tahap prestasi dan kecederaannya. Kami sentiasa memberikan aksi terbaik," ujar Peng Soon.

Mengakui sukar mendapat tempat dalam Kejohanan Dunia di Nanjing, China, Julai depan, pasangan beregu campuran itu berharap mampu menyerlahkan aksi terbaik dalam Sukan Asia 2018.

"Kami masih mempunyai beberapa kejohanan besar lagi untuk diharungi dan yang paling hampir, Sukan Komanwel dan seterusnya Sukan Asia.

"Dalam tempoh beberapa bulan lagi, saya harap masih boleh meningkatkan keupayaan," kata Liu Ying lagi.