Kejutan terbesar berlaku dalam Kejohanan Badminton Kebangsaan 2019 apabila sandaran utama perseorangan lelaki, Lee Zii Jia, terkandas dalam pusingan kedua setelah tewas di tangan pemain tidak ternama, Datu Mohd Shah Eizlan Sardik.

Saingan yang berlangsung di Arena Badminton Perak itu menyaksikan Zii Jia diletakkan selaku harapan besar untuk mengungguli saingan edisi kali ini berdasarkan ranking dunia yang menyaksikan dia kini berada di atas Liew Darren dan jaguh perseorangan, Datuk Lee Chong Wei, serta ketiadaan juara bertahan, Iskandar Zulkarnain Zainuddin, yang tidak mengambil bahagian.

Bagaimanapun, Zii Jia yang juga naib juara edisi lalu bergelut ketika berdepan Eizlan yang mewakili Sabah sejak set pertama dan akhirnya tumpas dengan keputusan 19-21.

Biarpun jurulatihnya, Datuk Misbun Sidek, cuba memberi panduan kepada Zii Jia di dalam gelanggang, dia masih belum dapat mempamerkan prestasi terbaik dan akhirnya ditunjukkan jalan keluar setelah tewas dalam set kedua 14-21.

Bagi Eizlan, keputusan itu merupakan kejayaan terbesar dalam kariernya sebagai pemain badminton yang kini berada di ranking ke-397 dunia.

"Mungkin seperti saya katakan, saya tidak begitu fokus sehingga ada banyak kesilapan. Tekanan memang ada tetapi ia bukan satu pengakhiran buat saya," kata Zii Jia.

"Saya hanya fokus permainan saya. Sebelum ini ,saya sudah tewas di tangannya beberapa kali, jadi kali ini saya hanya fokus dengan permainan sendiri," ujar Eizlan.